Jeśli Kancelaria świadczy, na rzecz klientów, pomoc prawną dotyczącą:
- kupna lub sprzedaży nieruchomości, przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa,
- zarządzania środkami pieniężnymi, instrumentami finansowymi lub innymi aktywami klienta,
- zawierania umowy o prowadzenie rachunku bankowego, rachunku papierów wartościowych lub wykonywania czynności związanych z prowadzeniem tych rachunków,
- wnoszenia wkładu do spółki kapitałowej lub podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej,
- tworzenia, prowadzenia działalności lub zarządzania spółkami kapitałowymi lub trustami
staje się ona instytucją obowiązaną w myśl art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r., poz. 593, ze zm.) – inaczej ustawa AML, a także musi wdrożyć szczegółowe wymogi, które, w zakresie wykonywania obowiązków wynikających z ustawy AML, określiła Naczelna Rada Adwokacka (uchwała nr 64/2022, z dnia 9 września 2022 roku).
Wprowadzone procesy i procedury, z zakresu AML, należy aktualizować, a każda instytucja obowiązana musi je dostosować do swoich działań!
To między innymi:
- wyznaczenie osób odpowiedzialnych za proces AML
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego
- sporządzenie oceny ryzyka
- wprowadzenie wewnętrznej procedury
- opracowanie i wdrożenie wewnętrznej procedury anonimowego zgłaszania naruszeń
- zapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z AML w programach szkoleniowych
Należy pamiętać także o dostosowaniu swoich działań, do art. 75 ustawy AML, czyli ograniczeniu obowiązku przekazywania informacji i zawiadomień w przypadku świadczenia pomocy prawnej lub czynności doradztwa podatkowego.